Äkkiä tähän erilaiseen elämänrytmiin tottuu. Olen ollut vasta muutaman päivän äitiyslomalla ja nyt jo tuntuu hurjan vilkkaalta päivältä kun on muutama juttu kalenterissa. Aamu oli melko rauhallinen, sain makuuhuoneen vihdoin valmiiksi. Muut huoneet ovatkin sitten totaalisen kesken, mutta ainakin yksi on valmis.

Puolenpäivän aikoihin menin laboratorioon, jossa piti tehdä testi löytyykö vauvalle vahingollista bakteeria. Labrassa ei tuohon aikaan ollut enää yhtään jonoa, joten käynti oli nopea. Minulla oli samassa rakennuksessa neuvola-aika puolen tunnin päästä, mutta koska olin sekunnissa ulkona, ehdin käymään kahvilassa teellä ja Runebergin tortulla. Neuvolassa minulle oli varattu aikaa henkilökohtaiseen imetysvalmennukseen ja sen jälkeen normaaliin neuvolarutiiniin. Imetyksestä oli mielenkiintoista kuulla, olin tosi tyytyväinen, että kysyin neuvolasta mahdollisuutta päästä valmennukseen, jonka olin missannut. Tämä henkilökohtainen neuvonta oli loistava, koska oli mahdollisuus kysellä sitä mukaan kun tuli mieleen kysymyksiä. Koin saamani neuvot hyödyllisinä, vaikka niitä ei ihan heti pääse käytännössä kokeilemaankaan.

Imetysosion jälkeen otettiin jälleen kaikki tavalliset mitat. Mukana oli harjoittelija, joka pääsi ottamaan verenpainetta ja mittaamaan mahaa sekä hakemaan sydänääniä. Painoni oli noussut maltillisesti vain sata grammaa, verenpaine oli edelleen hyvä. Maha ei ollut kasvanut viikossa, vauvan sydänäänet olivat voimakkaat ja toukka makoili täsmälleen samassa paikassa kuin kahdella edellisellä kerralla. Vauvalla alkaa olla ilmeisesti pikkuisen ahtaat oltavat jo. Vähän jännittää onko siellä jättiläinen vai normikokoinen pötkylä.

Iltapäivällä soitti perhetyöntekijä, jolle olin itse aiemmin soittanut neuvolan ohjaamana. Sovimme ensi viikolle ajan milloin tämä nainen tulee käymään visiitillä, jolloin voimme tutustua ja miettiä minkälaisiin asioihin voisin vauvan synnyttyä tarvita apua. Tuntuu hyvin etuoikeutetulta, että kunnassamme on tuollainen palvelu ilmaiseksi tarjolla. Ei minulla vielä toistaiseksi ole mitään hajua minkälaista apua on mahdollista tämän kautta saada, mutta se selvinnee sitten ensi viikolla.

Tänään olisi ollut mahdollisuus käydä tutustumassa myös synnäriin, päätin kuitenkin siirtää käyntiä ensi viikkoon. En jaksanut lähteä taas ajelemaan hetki sen jälkeen kun olen tullut kotiin. Yritän tänään illalla vielä laittaa kotia kuntoon ja huomenna minulla onkin sitten koko päivä aikaa touhuta. Lauantaina on tulossa vieraita, pari miehen sukulaista tulee käymään. Halusivat tavata vielä ennen vauvan syntymää. Ihan kiva, että ovat kiinnostuneita, yritän saada asunnon kuntoon ennen kuin tulevat.