Aika on kulunut raskauden puolesta välistä tähän päivään nopeasti. Alkuraskaudesta tuntui, ettei aika kulu. Oli malttamaton kun raskaus ei vielä näkynyt, odotteli ultria että kuulee onko kaikki hyvin, neuvolat olivat harvoin. Aika oli lähestulkoon jämähtänyt. Nyt tuntuu, että viikot hujahtavat ohi vauhdilla, neuvolassa saa käydä koko ajan. Maha kasvaa ja vauva myllertää.

Lueskelin taas vau.fi:stä missä nyt mennään. Nyt alkaa siis raskausviikko 36. Vauva kasvaa viimeiset viikot hurjaa vauhtia, jopa 200 g viikossa. Kynnet ylettyvät jo sormenpäihin ja vauva leikkii napanuoran kanssa, joka on pituudeltaan puolisen metriä. Vauvan aistit ovat hyvin kehittyneet, leulujen laulaminen ja juttelu kuuluvat hyvin vauvalle ja kehtolaulu voisi jäädä vauvan mieleen jos sitä laulelisi riittävästi. Nyt täytyy miettiä mikä laulu olisi kiva. Äidin hyvinvointi ja rentous hyödyttävät nyt lasta.

Viime yönä heräsin usein ja nukahdin taas. Kahdeksalta olin täysin pirteä ja hetken löhöilyn jälkeen nousin. Selkä ei vihotellut ihan niin pahasti, olisikohan eilisen illan venyttelystä ollut apua? Tein illalla kevyttä takareiden ja pakaran venytystä, ajattelin että se voisi auttaa kun selkäkivut ovat olleet alaselässä takapuolen yläpuolella. Yöllä nukkuminen on mennyt nyt samalla kaavalla, nukun puolet yöstä toisella kyljellä, jonka jälkeen käännyn ja nukun loppuyön toisella kyljellä. Melko pitkään käännyin öisin automaattisesti selälleni, mutta sitä ei enää tapahdu eikä selällään olo enää tunnu hyvältä. Olen alkanut myös kuorsata, olen herännyt itsekin siihen useamman kerran. Synnytys kummittelee haamuna takaraivossa, lähinnä olen miettinyt, että kuukauden päästä minulla on lapsi. Ajatus tuntuu mielettömältä ja myös jollain tavalla epäuskottavalta. Elämä muuttuu niin täysin, että melkein pelottaa. Vaikka tämä on sitä, mitä olen halunnut ja vaikka olen onnellinen vauvasta ja odotan malttamattomana, on samalla myös pelkoa pärjäämisestä ja arjen sujumisesta.

Tänään ohjelmassa siis asunnon laittoa, mutta sitä ennen lähden käymään vanhalla asunnolla, sillä sinne tulee joku ostamaan yhtä sänkyä reippaan tunnin päästä. Taas yksi huonekalu myyty, seuraavaksi saa laittaa lisää myyntiin.