On se kyllä jännää, tämä viikko on yksi elämäni suurimmista. Tällä viikolla elämäni mullistui kun tein positiivisen raskaustestin. Olo on melko rauhallinen kun neuvola on saatu varattua ja lähete ultraankin on jo matkalla. Kuitenkin olen melko rauhaton ja haluaisin koko ajan löytää lisää tietoa aiheesta. Olen vieraillut lukemattomilla nettisaiteilla, rekisteröitynyt kaikenlaisiin palveluihin ja lukenut hirmuisen määrän artikkeleita ja keskusteluita.

Nyt viikonlopun aikana olen päässyt tutustumaan mukavaan pikkuilmiöön nimeltä pahoinvointi. Eilen ja tänään on tasaisin väliajoin tullut melko ikävää pahoinvointia ja etovaa oloa. Onneksi ei ainakaan toistaiseksi ole tarvinnut oksentaa, mutta melko lähellä on ollut. Normaalissa elämässäni olen tottunut etoviin oloihin, sillä kärsin tämän tyyppisistä oireista rakenteellisen vian vuoksi melko usein ja syön vaivaani lääkitystä. Tässä tilassa lääkitys on kuitenkin kielletty, joten nyt tuosta olosta pitää vaan kärsiä. Olen ollut huomaavinani tuon etovan olon helpottavan joka kerta kun syön jotain, joten lienee viisainta yrittää pitää se asiantuntijoidenkin suosittelema ateriarytmi eli pienet annokset usein. Tavoitteenani on muutenkin saada aikaan terveellinen elämäntapa, sillä haluan antaa pikkuiselle mahdollisimman hyvät edellytykset kasvaa ja kehittyä pieneksi ihmiseksi.

Apteekissa kävin silloin neuvolaan soiton jälkeen päästyäni töistä. Apteekin hyllyltä löytyivät sekä foolihapot, että d-vitamiinit. Nyt harmittaa etten ollut aiemmin lukenut aiheesta, foolihappoa suositellaan lisättävän ravintoon jo raskautta suunnitellessa. No nyt olen kuitenkin aloittanut näiden tärkeiden aineiden syönnin. Ostin siis apteekista Minisun-merkkistä d-vitamiinia 100 kpl:een purkin ja Foliren-merkkisen purkin foolihappoa, sitä myös 100 kpl:een erän. Pyrin ottamaan molemmat tabletit aamupalan yhteydessä, jotta en unohda. Tablettien otto ei nimittäin ole minun vahvin puoleni, yleensä helposti unohtuu sellaiset. Terveellisen elämäntyylin tavoittelun lisäksi olen ajatellut, että yrittäisin pitää painon nousun kurissa raskauden ajan. Minulla on runsaasti ylipainoa, joten on tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta ettei painoa tule kauheasti ylimääräistä. Eli tarkoitus olla siis tarkkana syömisteni suhteen.

Näillä eväillä tänään...